کرامت انسانی در اخلاق زیست - پزشکی
نویسندگان
چکیده
کرامت انسانی (human dignity) در طول تاریخ از سوی ادیان و مکاتب فلسفی مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته است. این مفهوم ریشه هایی نظری در مکاتب و ادیان باستانی، سده های میانه و دوران مدرن دارد که از مهم ترین آن ها می توان به منشور کورش، فلسفه ی رواقی، آرای اندیشمندان دوران رنسانی، locke، kant و اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، و نیز تأکید بر کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی اشاره کرد. کرامت انسانی با دو وصف ذاتی و غیرقابل سلب بودن مشخص می شود و اگر چه تعریف جامع و مانع و همه پذیری برای آن ارائه نشده است، همان ویژگی ای دانسته شده است که مبنای حقوق اساسی انسان میباشد. در حوزه ی اخلاق زیست - پزشکی کرامت انسانی در دو بعد فردی و جمعی مطرح می گردد. کرامت انسانی در بعد فردی آن مطلق و در بعد جمعی - که به واسطه ی تعلق و انتساب به انسانیت به دست می آید - نسبی است. مفهوم کرامت انسانی ناظر به تمامی اصول اخلاق زیست - پزشکی است و خط قرمز استدلال ها و استنتاج های اخلاق زیست - پزشکی را مشخص می نماید. در حوزه هایی نظیر اخلاق در پژوهش، اخلاق در مراقبت های آغاز و پایان حیات، و اخلاق در سلامت عمومی، کرامت انسانی دارای دلالت ها و الزامات صریح و روشنی است، نظیر: عدم استفاده ی ابزاری از رویان، جنین و بدن انسان، عدم کالاانگاری و خرید و فروش آن ها، حق زندگی و مرگ توأم با کرامت در مراحل پایانی زندگی و حق برخورداری از مراقبت های پایه ای سلامت برای تمامی اقشار جامعه.
منابع مشابه
انسانی شدن حقوق محیط زیست در پرتو کرامت انسانی
حقوق بینالملل محیط زیست از جمله شاخههای حقوق بینالملل است که در چند دهه قبل به خصوص از دهه 1970 رشد و توسعه یافته است. چند دهه گذشته فرایند انسانی شدن حقوق بینالملل نیز آغاز و به شاخههای مختلف آن تسری یافت. انسانی شدن حقوق بینالملل ابتدا از رویکردی فردمحور متعاقبا رویکردی بشریتمحور به خود گرفت. بدین معنا که بدنبال تحقق هدفهای عالی مشترک در میان کل بشریت میباشد. حقوق بینالملل محیط زی...
متن کاملاخلاق انتقال مفاهیم دینی با رویکرد کرامت انسانی
هدف: این نوشته تکاپویی است در شناسایی و شناساندن روش آموزش با رویکرد کرامت انسانی از دیدگاه متون وآثار اسلامی. روش: روش مقاله، تحلیل اسنادی است که با رجوع به متون اسلامی و آثار دانشمندان مسلمان تحقیق شده است. یافتهها: آموزش، یک رفتار دارای تأثیر مثبت یا منفی است؛ لذا نیازمند اخلاق است. اخلاق آموزش مفاهیم دینی، هدف، جهت و ابزار و منابع آن، با توجه به منابع اصلی معرفت دینی و لحاظ انسان با تعریف ...
متن کاملکرامت انسان در پرتو حقوق بین الملل زیست پزشکی
Human’s munificence is one of the important concepts of Human right which is a character of Humans. In fact this concept is a human feature and it is particularly for humans and no bond would constrain it and no condition would limit it. Although this human feature has been with humans from the beginning of his life and has always been considered in his ethical and religious thoughts, thi...
متن کاملکرامت انسانی و اتانازی از منظر اخلاق اسلامی
Dignity is a very important issue of Ëthics and most of theologian and materialist-scholars have talked about its importance in human life. Ït also has a fundamental role in Ïslamic ethics and law. The general concept of dignity, in the Ïslamic sources, is a special type of Being, that has proven the most complete evidence for God who has the highest degree, but the pure, Being. Then in the n...
متن کاملکرامت آدمی در اخلاق کانتی
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
اخلاق و تاریخ پزشکیجلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۷-۶۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023